Je hebt je vast wel eens afgevraagd of je cyclus normaal is, toch? Misschien heb je jouw cyclus vergeleken met vriendinnen en gedacht waarom heb ik veel pijnlijkere krampen? Waarom kan zij gewoon blijven functioneren en ik niet?

Elke vrouw heeft een andere ervaring rondom haar cyclus. Wat mij opvalt, is dat vrouwen vaak zeggen ”ach, het hoort erbij”. Maar is dat wel zo?

Yin en Yang in de cyclus
Heb je gehoord van yin en yang, twee tegengestelde krachten die elkaar aanvullen? Yin is de koelte, de rust en het vrouwelijke. En Yang de actie, warmte en het mannelijke. Tijdens onze menstruatie zijn wij vrouwen optimaal yin. We hebben meer behoefte om ons terug te trekken, wat rustiger aan te doen en het is een mooi moment om op te laden. Tijdens onze ovulatie zijn we optimaal yang. Veel vrouwen voelen zich dan goed, zijn tot veel in staat en hebben een verhoogd libido. We zijn vruchtbaar en onbewust is dat ook aan ons te zien. Gaan we richting menstruatie dan worden we weer meer yin. Tijd voor wat meer rust en herstel. Als je cyclus gezond is, kun je deze beweging mooi herkennen en gebruiken om jezelf gezond en in balans te houden. Klachten als krampen, irritatie, hoofdpijn, te veel of te weinig bloedverlies horen daar niet bij. Als acupuncturist en natuurgeneeskundige, gespecialiseerd in gezondheid van vrouwen, praat ik de hele dag met vrouwen over hun cyclus en wat wel of niet gezond is. Ik geef je 7 tips die horen bij een gezonde cyclus.

Signalen van een gezonde cyclus:
1. Je hebt regelmatig en elke maand een menstruatie. Liefst tussen dag 26 en 32, met de eerste dag bloedverlies als dag 1 van je cyclus
2. Je hebt niet te veel last bij de start van je menstruatie. Daarmee bedoel ik dat je niet veel premenstruele symptomen hebt, zoals zere borsten, hoofdpijnen, krampen, somberte, verdriet of irritatie.
3. Je menstruatie duurt ongeveer 4 tot 6 dagen, waarbij dag 1 en 2 met wat meer bloedverlies (ongeveer 8 eetlepels bloed). Dat zijn 3 à 4 super tampons of 6 à 8 normale tampons. Tijdens de andere dagen wordt het bloedverlies langzaam minder.
4. Het bloedverlies hoort niet enorm te zijn. Je moet gewoon op pad kunnen en een paar uur weg kunnen met bijvoorbeeld een super tampon, zonder lekkage.
5. Het bloedverlies hoort ook weer niet te licht te zijn. Daarmee bedoel ik dat het zo weinig is dat je met een inlegkruisje afkunt tijdens de eerste dagen van de menstruatie.
6. Het bloed hoort helderrood te zijn. Het hoort niet donkerbruin of roze te zijn.
7. Kleinere klontjes zijn normaal. Grote stukken weefsel niet.

Belangrijk om te onthouden is dat voordat je iets als een probleem beschouwt, dat het er eerst 3 maanden op een rij moet zijn. Zomaar eens een heftige menstruatie kan ook toeval zijn.

Ovulatie
Daarnaast is de ovulatie een belangrijk moment in de cyclus, zeker als je zwanger wilt worden of juist zwangerschap wilt voorkomen. De dagen voor je ovulatie ben je het meest vruchtbaar. Weet jij wanneer je ovuleert en wat de signalen zijn?. Ik geef je 5 tips over een goede ovulatie.

1. De dag van ovulatie varieert en hangt af van de lengte van je cyclus, gemiddeld ovuleer je in het midden van je cyclus. Dus, als je een cyclus van 28 dagen hebt, dan is je ovulatie rond dag 14.
2. Rondom ovulatie kun je vruchtbaar slijm zien. Dit geeft belangrijk informatie over het opbouwen van je baarmoederslijmvlies en de mogelijkheid tot het innestelen. Het is helder slijm waarmee je draden kan trekken. De meeste vrouwen zien dit slijm een paar dagen voor en rond ovulatie.
3. Rondom ovulatie heb je meer zin om te vrijen. Je bent optimaal yang en deze energie zorgt ervoor dat het eitje springt.
4. In principe heb je geen ‘last’ van je ovulatie.
5. Scherpe, stekende pijnen zijn niet normaal. Net als bloedverlies in het midden van je cyclus. (Het is sowieso niet normaal om op enig moment in je cyclus bloedverlies te hebben, behalve tijdens je menstruatie).

Dit bovenstaande geldt voor vrouwen die geen anticonceptie gebruiken en dit hoort bij een natuurlijke cyclus.

Als je natuurlijke cyclus er niet uitziet zoals hierboven beschreven, adviseer ik je om daar aan te werken. Een gezonde cyclus komt je algehele gezondheid en vruchtbaarheid ten goede. Nu je weet wat normaal is en wat niet, kan je kijken hoe jouw cyclus verloopt. Alleen wat kan je ermee als blijkt dat je cyclus niet helemaal in balans is? Bij mij in de praktijk zijn vrouwen vaak verbaast dat ik zoveel vragen over hun cyclus stel. Hoeveel bloedverlies? Wat gebruik je tijdens de menstruatie en hoe vaak verschoon je? Hoe voel je je premenstrueel, enzovoort. We zijn niet gewend om op deze manier over onze cyclus te praten. Dat is ook best intiem. Toch is het belangrijke informatie om te weten hoe het met jou en jouw cyclus gaat. Ik merk dat het vrouwen goed doet, omdat je beter snapt wat er aan de hand is. En nog belangrijker, wat je er aan kan doen! Ik heb zo vaak gehoord: “had ik dat eerder geweten!” Overigens kijk ik ook naar de rest van je gezondheid en vanuit dat totaalbeeld maken we samen een behandelplan.

Ben je benieuwd wat de signalen je vertellen over jouw gezondheid? Maak een afspraak voor een menstruatiecyclus coachconsult, dan help ik je graag.