Als je zwanger wil worden, is zorgen voor een gezonde menstruatiecyclus de eerste stap om je vruchtbaarheid te vergroten. Toch kom ik regelmatig tegen dat dit wordt overgeslagen. In deze blog gaan we daarom wat uitgebreider op die gezonde menstruatiecyclus in. Als je menstruatiecyclus niet gezond is, dan is je lichaam niet optimaal in balans om zwanger te worden en te blijven.

waarom is een gezonde menstruatiecyclus zo belangrijk?

 

#1 Hormoonbalans 
Je cyclus is afhankelijk van je hormonen. Ze vertellen je eierstokken en baarmoeder precies wat te doen en wanneer. Ze hebben invloed op het opbouwen van je baarmoederslijmvlies, rijpen van de eicel, ovulatie, innesteling, zwangerschap en je menstruatie. Het is dus zinvol de signalen die je menstruatiecyclus je geeft serieus te nemen, omdat dat belangrijke informatie geeft over je hormonen.

#2 Gezonde eicellen
Een gezonde, regelmatige cyclus (niet te lang/te kort/voldoende bloedverlies, etc.) zorgt ervoor dat je eicellen krijgen wat ze nodig hebben: voldoende voedingsstoffen, hormonen en genoeg tijd om te rijpen. Bij een te korte cyclus of folliculaire fase kan je eicel nog niet goed genoeg zijn. Bij een te lange cyclus kan de eicel al niet meer goed zijn doordat de ovulatie te laat komt en de eicel ‘overrijp’.

#3 Gezond baarmoederslijmvlies
Bij een gezonde menstruatiecyclus stroomt het bloed soepel van en naar je baarmoeder. Bij een gezonde menstruatie stoot je het opgebouwde baarmoederslijmvlies helemaal af, zonder dat er oud bloed achter blijft dat mogelijk blokkades kan vormen. Vervolgens bouwt je baarmoederslijmvlies zich weer goed op: dik genoeg en met voldoende voedingsstoffen om een embryo te voeden.  

 

Hoe ziet een gezonde menstruatiecyclus er dan uit?

  • Rond de 28 dagen en in elk geval regelmatig. Dus als je een cyclus van 29 dagen hebt, moet het ook steeds 29 dagen duren.
  • Ongeveer 3-5 dagen bloedverlies
  • Het bloed komt makkelijk en is helder rood
  • De eerste dagen wat meer, dan wordt het minder
  • Je ovulatie is ongeveer halverwege je cyclus (let op: je moet uitzoeken wanneer je ovuleert, want niet elke vrouw ovuleert op dag 14 zoals we vaak hebben geleerd:))
  • Voor je ovulatie zie je vruchtbaar slijm (helder/ transparant slijm, waar je draden van kan trekken tussen je vingers)

Signalen dat je cyclus niet optimaal in balans is:

  • Korter dan 26 dagen of meer dan 32/35 dagen.
  • Heftige PMS klachten (emoties, vermoeidheid, hoofdpijn, ed)
  • Gevoelige borsten tijdens je cyclus
  • Verlate of geen ovulatie
  • Menstruaties overslaan
  • Veel stolsels tijdens de menstruatie
  • Donker/bruin/roze bloedverlies
  • Pijnlijke menstruaties
  • Heel veel of heel weinig bloedverlies
  • Te lange of te korte menstruatie
  • Spotting voor je menstruatie of ergens in je cyclus
  • Alle andere bijkomende klachten als: vocht vasthouden, spijsverteringsklachten, opgeblazenheid, duizeligheid, vermoeidheid, etc.

 

wat kan je doen om je cyclus te verbeteren?

Er zijn veel factoren die kunnen bijdragen aan een onbalans in je cyclus. Denk aan stress, leefstijl, voeding, je totale gezondheid. Maar er zijn zeker wel oplossingen om je cyclus in balans te brengen! Dat is dan weer het goede nieuws.
Vrouwen nemen klachten van hun menstruatiecyclus nogal eens voor lief, want hun moeder had het toch ook? Het hoort er nou eenmaal bij denken we dan, maar niets is minder waar. We zouden onze cyclus als een van de vitale functies kunnen zien. Als je cyclus in balans is, betekent dat veel voor je totale gezondheid.

Je kan leren hoe je zelf de controle kan nemen over je cyclus en zo ook over je vruchtbaarheid.
Een hele mooie manier om je cyclus te leren kennen, is het maken van een temperatuurcurve. Dit geeft je informatie over je hormonen en het moment van ovuleren. In mijn online programma ‘vergroot je vruchtbaarheid in 8 weken’ ga ik hier in module 1 uitgebreid op in. Hoe ziet die gezonde curve eruit en wat zegt het je als je curve afwijkt?

Een goede curve maak je door elke dag op dezelfde tijd je temperatuur te meten voor je uit bed gaat. Steeds op dezelfde plek en dag 1 is de eerste dag van je menstruatie.

Download hier de temperatuurcurve inclusief symptomen kaart en hou je temperatuur en symptomen goed bij. Zo krijg je inzichtelijk hoe je hormonen en cyclus ervoor staan en kan je vanuit de oorzaak aan je vruchtbaarheidsproblemen werken.